Ce este si cum functioneaza sistemul ESP al masinilor

Sistemul ESP al masinilor (Electronic Stability Program) este responsabil de mentinerea stabilitatii si manevrabilitatii autovehiculului in situatiile in care acesta ar putea derapa. Acest sistem utilizeaza functia ABS (Anti-lock Braking System) care are rolul de a ajuta rotile masinii sa ramana in contact cu solul in  momentul franarii si functia TCS (Traction Control System) care este responsabila de reglarea patinarii tractiunii prin impiedicarea rotirii rotilor de tractiune, sporind stabilitatea la drum.

Conform hotararilor Uniunii Europene, incepand cu data de 1 noiembrie 2014, orice automobil de pasageri sau vehicul utilitar de pana la 3.5 tone trebuie sa fie dotat cu sistemul electronic de control al stabilitatii. Datorita lui, autovehiculele isi mentin stabilitatea si manevrabilitatea si modifica traiectoria autovehiculelor daca acestea incep sa derapeze.

Sistemul electronic de control al stabilitatii permite pastrarea controlului directiei chiar si in conditii in care viteza este mare sau pedala de acceleratie este apasata excesiv. Pentru a functiona, sistemul ESP foloseste informatiile transmise de sistemul ABS la rotirea rotilor si se activeaza daca sunt detectate anumite viteze de rotire la rotile motoare.

Sistemul de control electronic al stabilitatii este unul dintre sistemele de siguranta active ale unui automobil. Datorita sistemelor ABS si TCS, sistemul ESP are capacitatea de a frana individual rotile masinii, diminuand puterea transmisa de motor catre roata sau rotile care au pierdut aderenta.

Sistemul ESP contine o unitate de control cu modulator electrohidraulic, senzori dedicati unghiului de virare, un senzor pentru monitorizarea vitezei rotilor si un senzor pentru masurarea acceleratiei laterale.

Sistemul ESP primeste informatii de la senzori, putand identifica situatii critice prin comparatie intre directia setata de sofer si cea a masinii si intervenind asupra sistemului de franare si asupra celui de coordonare a motorului. Astfel, va schimba directia de deplasare conform celei alese de catre conducatorul auto, franand selectiv rotile si diminuand cuplul motorului.

Este bine sa stiti, ca in functie de producatorul auto, numele sistemului poate varia astfel:

  • ESP (Electronic Stability Program) – Lamborghini, Mercedes-Benz, Jeep, Audi, Volkswagen, Citroen, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Hyundai
  • DSC (Dynamic Stability Control) – BMW, Ford, Mazda, Jaguar, Land Rover
  • VDC (Vehicle Dynamic Control) – Fiat, Nissan, Infiniti, Alfa Romeo, Subaru
  • VSA (Vehicle Stability Assist) – Honda
  • ESC (Electronic Stability Control) – Kia
  • VSC (Vehicle Stability Control) – Toyota
  • PSM (Porsche Stability Management) - Porsche
  • CST (Control for Stability and Traction) – Ferrari