Ce trebuie sa stii cand conduci pe ploaie torentiala

Conditiile meteo nefavorabile cu care ne confruntam primavara si vara ne pot deturna planurile si pot conduce la aparitia unor incidente neplacute. De aceea, o pregatire adecvata si cunoasterea procedurilor recomandabile in astfel de situatii, va pot scuti de neplaceri.

Ploile torentiale sunt fenomene care pot aparea atat primavara, dar mai ales vara, conducand la aparitia riscului de acvaplanare si la scaderea drastica a vizibilitatii. In astfel de contexte, se recomanda sa conduceti prudent, la viteze mici, iar daca observati ca manevrarea masinii devine dificila, incetiniti treptat masina si urmariti cu atentie portiunile de drum pe care va deplasati pentru a va asigura ca apa nu este adanca. Viteza scazuta va va ajuta sa evitati crearea valurilor.

Daca vizibilitatea este scazuta, utilizati farurile. Pot exista situatii cand nu reusiti sa vedeti la mai mult de 100 de metri in fata. Specialistii recomanda si folosirea farurilor de ceata, dar si inlocuirea stergatoarelor de parbriz vechi sau deteriorate pentru ca si acestea pot afecta calitatea vizibilitatii.

Intotdeauna cand mergeti pe ploaie torentiala, pastrati o distanta dubla fata de masina din fata decat in mod uzual pentru ca distantele de oprire sunt mai mari in astfel de conditii.

Daca observati cantitati mari de apa pe carosabil, este bine sa va asigurati ca aceasta nu este adanca, sa conduceti incet si constant si sa permiteti soferilor care vin din sens opus sa treaca primii. Dupa ce iesiti din zonele cu apa, testati franele.

Evitati sa mergeti cu viteza mare prin apa pentru ca anvelopele pierd contactul cu drumul si poate aparea fenomenul de acvaplanare care duce la pierderea controlului masinii. Daca va regasiti intr-o astfel de situatie, e indicat sa tineti de volan si sa lasati acceleratia pana cand pneurile isi redobandesc aderenta.

E bine sa aveti in vedere faptul ca mersul cu viteza prin apa poate duce la defectiuni costisitoare ale masinii, in special daca apa ajunge la motor prin priza de aer din partea de jos a masinii, in fata motorului. Daca aveti un motor turbo sau diesel, riscul de a avea probleme cu acesta este mai mare din cauza vulnerabilitatii acestor tipuri de motoare. Viteza scazuta este recomandata si pentru a evita ca apa din teava de esapament sa afecteze convertorul catalitic.

Daca va confruntati cu defectiuni ale masinii atunci cand ploua torential, este indicat sa nu deschideti capota masinii pentru a evita umplerea acestei zone cu apa pentru ca poate afecta partea electrica a masinii.

Daca traversati un rau in timp ce ploua torential, este bine sa va asigurati ca apa nu este adanca, iar daca utilizati un GPS nu urmati cu strictete instructiunile acestuia, mai ales ca adancimea si viteza apei se pot schimba rapid in functie de conditiile meteo. Este bine sa verificati indicatoarele de adancime pentru ca foarte multe vaduri nu beneficiaza de porti sau bariere care se inchid in cazul in care raul nu poate fi trecut. Tineti cont de faptul ca, daca apa unui rau care curge cu viteza are o adancime de peste 30 de centimetri aceasta are forta necesara sa mute o masina, iar daca adancimea este de peste 60 de centimetri poate inunda masina.