Ce trebuie sa stii despre martorii Check Engine si ABS

Martorul de bord “Check Engine” se aprinde cand calculatorul de bord detecteaza o problema, minora sau grava. In astfel de situatii, pentru a evita potentiale daune serioase, se recomanda oprirea imediata a motorului si verificarea masinii intr-un service autorizat pentru identificarea problemei.

Calculatorul masinii este conectat la senzori care controleaza motorul si transmisia si daca apar erori, se aprinde martorul “Check Engine”. In service, calculatorul poate fi analizat cu ajutorul unei interfete de diagnoza si al unor teste suplimentare care ajuta la identificarea exacta a erorii. Dupa acest pas, sistemul se reseteaza si martorul se va stinge.

In general, aprinderea acestui martor poate indica o varietate de probleme:

  • Defectarea senzorului de oxigen;
  • Defectarea capacului de la combustibil;
  • Defectarea unui sensor MAP sau MAF;
  • Uzarea bujiilor;
  • Intreruperea fiselor;
  • Infundarea supapei EGR;
  • Disfunctionalitatea convertorului catalic.

Exista si situatii in care martorul se aprinde intermitent, ceea ce inseamna ca unul dintre cilindrii motorului nu functioneaza adecvat.

Martorul Check Engine se mai poate aprinde si dupa o perioada mai mare in care masina nu este utilizata, caz in care se va stinge la cateva ore de la pornirea masinii. In cazul in care nu se stinge, se recomanda verificarea masinii in service.

Aprinderea martorului de bord ABS (Anti-Lock Braking System) indica o problema a sistemului ABS sau a sistemului de franare.

Sistemul ABS este un sistem utilizat pentru vehiculele motorizate, care ajuta la prevenirea blocarii rotilor in timpul franarii, permitand controlul asupra directiei in timpul franarii si diminuand distanta de franare.

Daca martorul ramane aprins dupa pornirea masinii, sistemul ABS nu functioneaza in parametri normali. Daca martorul se aprinde in mers in cazul unei frane puternice, este foarte probabil ca ABS-ul sa nu functioneze.

In cazul in care eroarea este temporara, becul se va stinge dupa repornirea masinii.

Specialistii recomanda evitarea conducerii masinii daca martorul ABS este aprins. In cazul in care atat martorul ABS, cat si cel de frana sunt aprinsi simultan, este necesara verificarea urgenta a sistemului de franare al masinii intr-un service specializat.

In general, cele mai frecvente cauze care determina aprinderea martorului ABS sunt:

  • Contacte defecte ale senzorilor;
  • Anvelopele au marimi diferite;
  • Autovehiculul a facut pana;
  • Pivotii si bucsele nu sunt bine fixati;
  • Lichidul de frana nu este in parametri adecvati. Pot exista pierderi ale acestuia.
  • Sistemul hidraulic nu functioneaza corespunzator.

In cazul in care aveti de parcurs un drum mai lung, se recomanda tractarea masinii pana la cel mai apropiat service auto pentru a evita incidentele cauzate de functionarea inadecvata a franelor.