Ce trebuie sa stii despre subvirare si supravirare

Este cunoscut faptul ca fiecare autovehicul reactioneaza diferite la viraje in functie de pozitia motorului, de tipul de tractiune, de frane, anvelope, viteza si suprafata carosabila. Desi ar trebui ca autovehiculele sa-si mentina directia prestabilita, exista situatii in care acesta subvireaza sau supravireaza.

Ce este subvirarea si cum poate fi contracarata

Subvirarea presupune devierea traiectoriei sub directia centrala a virajului, cand autovehiculul vireaza mai putin decat trebuie si nu-si mentine axul directiei, indreptandu-se in directia opusa virajului. Practic, chiar daca soferul vireaza la stanga sau la dreapta, autovehiculul isi mentine directia, mergand in fata.

Subvirarea pe acceleratie apare la masinile care au tractiune pe fata pentru ca au greutatea in aceasta zona, iar rotile din fata nu pot contracara inertia. In cazul masinilor cu tractiune pe spate, se poate anula subvirarea prin impingerea masinii in directia opusa.

Subvirarea pe frane apare la orice tip de masina, cu sau fara ABS, atunci cand se franeaza mai agresiv intr-un viraj, la viteza mare. In momentul franarii, cand viteza este mare, masina poate merge inainte chiar daca rotile sunt bracate catre stanga sau catre dreapta. Subvirarea este unul dintre principalii factori care genereaza accidente.

In cazul subvirarii, conducatorul auto pierde controlul masinii, cand vireaza la dreapta putand intra pe contrasens sau in parapet, iar cand vireaza la stanga putand intra in sant, stalpi sau copaci.

Daca observati ca masina subvireaza si pierdeti controlul, trebuie sa luati imediat piciorul de pe acceleratie si sa evitati franarile agresive si bruste. Reduceti viteza si mentineti aderenta pe asfalt pentru a va reintoarce pe traiectoria corecta. Este bine sa aveti in vedere faptul ca puteti preveni subvirarile utilizand o viteza adecvata, adaptata conditiilor meteo si celor ale drumului.

Ce este supravirarea si cum poate fi contracarata

Supravirarea implica virarea peste directia centrala a virajului, adica depasirea traiectoriei, creandu-se senzatia ca masina se invarte sau porneste cu spatele inainte.

Supravirarea apare la masinile cu tractiune integrala sau pe spate si la cele cu motor central. Din cauza tractiunii pe spate, autovehiculele sunt predispuse la supraviraj pe acceleratie, cand spatele tinde sa o ia in fata. Masinile cu tractiune pe fata nu pot supravira pe acceleratie pentru ca greutatea masinii si tractiunea trag in aceeasi directie.

In cazul supravirarii, masina tinde sa se invarta, la un viraj la stanga riscand ca soferul sa intre pe contrasens, iar la un viraj la dreapta direct in sant.

Daca observati ca masina tinde sa se roteasca, este recomandat sa luati imediat piciorul de pe acceleratie si sa trageti de volan in directia opusa. Evitati franarea brusca. O viteza adaptata la conditiile meteo si la cele de drum va ajuta sa preveniti astfel de situatii.

Sistemele moderne de siguranta ale masinilor precum ESP, TA, ABS sau ASR asigura un bun control asupra masinii. In situatii in care viteza este mult prea mare, asfaltul este alunecos sau stilul de condus este alert, exista riscul de a intra in supravirare sau subvirare. De aceea, este bine sa tineti intotdeauna cont de viteza cu care mergeti, de conditiile meteo si de carosabil.