Factorii care determina aparitia acvaplanarii

Acvaplanarea este fenomenul prin care anvelopa pierde contactul cu carosabilul si ruleaza pe suprafata apei din cauza faptului ca stratul de apa acumulat in partea din fata a anvelopei poate ajunge sa depaseasca presiunea din anvelope, determinand pierderea contactului cu solul. Rotile masinii aluneca, iar virarea, franarea sau accelerarea nu mai pot fi controlate.

Autoturismul poate derapa, schimbandu-si directia. Este indicat sa luati piciorul de pe acceleratie si sa indreptati volanul in directia corecta.

Este bine sa stiti ca sunt anumite elemente care pot spori riscul aparitiei acvaplanarii. Profilul si gradul de uzura a anvelopei sunt esentiale pentru eliminarea apei din zona de contact. Cu cat adancimea de profil a anvelopei este mai mare, cu atat se poate elimina o cantitate mai mare de apa, riscul aparitiei acestui fenomen fiind mai mic.

Viteza de deplasare a autovehiculului este un alt aspect important pentru un control mai eficient al masinii. Cu cat viteza este mai mica, cu atat sansele de aparitie a acvaplanarii sunt mai scazute.

Verificati cu atentie presiunea din pneuri. O presiune scazuta creste riscul aparitiei acvaplanarii.

Evident, o cantitate mare de apa pe suprafata carosabila poate duce la cresterea sanselor de a va confrunta cu acest fenomen.

Daca toate aspectele mentionate mai sus sunt cumulate, fenomenul de acvaplanare nu va intarzia sa apara. Astfel, rotile vor aluneca, iar miscarile bruste ale directiei sau apasarile brutale ale pedalei de frana vor agrava situatia. Autovehiculul va derapa, putand genera accidente.

De asemenea, intensitatea ploii si viteza au un rol-cheie in determinarea riscului de aparitie a acvaplanarii. Astfel, daca ploaia este moderata si viteza este stabila, riscul este unul limitat. Apa poate fi evacuata, iar suprafata de contact dintre banda de rulare si sosea este buna.

Daca drenajul este slab si viteza este crescuta, cantitatea de apa de pe sol devine din ce in ce mai mare, iar anvelopa inlatura in mod dificil apa.

Daca banda de rulare este inundata si se formeaza o pelicula groasa de apa intre anvelopa si sosea, apa nu mai poate fi evacuata. Intr-o astfel de situatie, anvelopa nu mai are aderenta si aluneca, aparand acvaplanarea.

Cel mai important lucru in astfel de situatii este ridicarea usoara a piciorului de pe acceleratie pana in momentul cand autovehiculul incetineste si anvelopele au din nou contact cu solul.