Tot ce trebuie sa stii despre regenerarea filtrului de particule

Ai o masina diesel care pare a „sughita” sau merge „in suturi” in anumite momente? Daca o lasi la relanti observi cum acul turometrului se ridica singur iar masina pare ca se tureaza fara ca tu sa atingi pedala de acceleratie? Incepand cu anul 2009, o data cu introducerea standardului Euro 5 cu privire la emisiile de dioxid de carbon emise de masini, cele cu motorizare diesel trebuie sa prevada un filtru de particule. Rolul filtrului de particule pentru masinile diesel este de a prinde particulele rezultate din arderea motorinei, pentru a preveni expulzarea lor in atmosfera si de a diminua, asadar, poluarea produse de motoarele diesel. Dar, din pacate, aceste particule pot constitui o reala problem in cazul in care ajung sa infunde filtrul de particule. Pentru a repara sau inlocui un astfel de filtru, posesorul de masina diesel va trebuie sa scoata din buzunar o suma considerabile.

Din fericire, multe masini diesel, indiferent de marca, au prevazuta o asa-numita „regenerare a filtrului de particule”. Aceasta regenerare se face automat, dupa un anumit numar de kilometri, fiind setata in computerul masinii. Ideea din spatele regenerarii filtrului de particule este sa arda particulele capturate de filtru intr-o anumita perioada, astfel incat filtrul sa nu ajunga sa se infunde. Un filtru de particule infundat poate representa un real pericol pentru buna functionare a motorului si poate duce la reparatii considerabile. Pentru ca particulele din filtru sa fie arse complet, ele trebuie supuse unei temperaturi suficient de inalte. Ideal ar fi sa nu se opreasca masina in timpul regenerarii filtrului de particule, pentru ca acest lucru duce de cele mai multe ori la probleme in aceasta parte a masinii.

Este important de stiut ca exista doua tipuri de regenerari de filtru de particule, si anume regenerare active si regenerare pasiva. Regenerarea pasiva are loc atunci cand masina atinge viteze mai mari si are, in consecinta, rotatii mai mari ale motorului. Pentru a se asigura ca filtrul de particule este curatat, unii producator de masini recomanda ca la cateva sute de kilometri, masina sa fie condusa timp de 15 minute la o viteza constanta de 60-65 km/h. Dar, asa cum stim, condusul in oras nu ne prea permite sa facem lucrul acesta tot timpul, pe langa faptul ca uzura masinii este mult mai mare atunci cand conduce in zone urbane aglomerate.

Ce se intampla atunci cand regenerarea pasiva nu este posibila? Cand filtrul de particule nu se curata in mod pasiv, adica masina nu este accelerata corespunzator pentru a se face curatarea, computerul de bord va lua masuri. Cand acesta va simti ca filtrul incepe sa fie imbacsit, va ridica temperatura gazelor de evacuare pentru a incepe procesul de curatare. Acest proces automat dureaza, in mod obisnuit, intre 10 si 15 minute. In cazul in care ai masina cu sistem Stop-Start, vei observa ca aceasta caracteristica va fi dezactivata pe parcursul regenerarii filtrului. Desi, daca vei face drumuri scurte, urbane, cu masina, inainte ca procesul de regenerare sa se incheie, atunci ai toate sansele ca, la un moment dat, martorul aferent filtrului de particule sa se aprinda pe bord. Atunci cand asta se intampla, este mai mult decat recomandat sa scoti masina din oras, pe autostrada sau pe un drum pe care se permite o viteza mai mare decat in oras, si sa o conduci constant timp de 15 minute, fara prea mari fluctuatii de viteza. Astfel, vei da masinii sansa sa isi curete filtrul de particule.

In cazul in care ignori martorul aprins pe bord sau nu il observi, si continue sa conduci in oras, pe distante scurt, oprind si pornind tot timpul, atunci se prea poate ca alte lumini de avertizare sa se aprinda pe bord. In unele cazuri s-ar putea ca masina chiar sa si „schipateze” pana acasa, ca o metoda de a preveni anumite daune la motor. Din pacate, daca un filtru de particule este lasat necuratat sau neregenerat pentru o perioada mai lunga, atunci va ajunge la punctul in care nu se va mai putea curata singur. In aceste cazuri, el va trebui remediat intr-un service sau chiar inlocuit. Este bine de stiut ca o astfel de reparatie sau inlocuire nu este ieftina deloc, iar multi producatori de masini nu vor acoperi aceste costuri in garantia oferita, daca defectul este generat de neatentia soferului. Asadar, nu ignorati semnele care indica necesitatea regenerarii filtrului de particule.

Ce trebuie sa faci? Pe langa faptul ca trebuie sa te asiguri ca masina ta diesel are sanse se a-si „intinde picioarele” cativa kilometri in afara localitatii, este de asemenea util sa te asiguri ca folosesti un ulei de motor corespunzator pentru masina ta. De asemenea, este indicat sa tii rezervorul cu motorina al masinii plin cel putin pe un sfert din capacitate, daca nu mai mult decat atat. Aceste lucruri simple iti vor adjuta filtrul de particule sa functioneze corespunzator si sa nu iti creeze nici un fel de probleme.